Vstávat a cvičit!

"To je prosím klobouk kouzelníka Pokustona a v něm bydlí dva králíci. Bob. A Bobek. Jenže tomu se nikdy z vyhřátého klobouku nechce." "Vstávat! Vstávat a cvičit!" nabádá Bob. "Ale proč?" ptá se ospale Bobek. "Protože je ráno," vysvětluje Bob. Ale Bobek to vidí jinak: "Jenže já mám ještě noc." A šup, je zpátky v klobouku...
 
Taky obdivujete lidi, kteří každý den vstávají v 5:30 a plni elánu se vydávají sportovat hned po ránu? Faktem je, že je to jedna z každodenních zvyklostí úspěšných a bohatých lidí. Určitě teď někteří z vás namítnou, že bohatí lidé si to mohou dovolit, ale vy na to ráno nemáte čas, protože v 8:00 už musíte být na svém pracovišti. Tak vám nabídnu trochu jiný úhel pohledu. 
 
Už dva roky si říkám "Zítra ráno budu cvičit" (při denním zaměstnání). "Zítra ráno" jsem se probudila, otočila se na záda, protáhla se, abych se lépe probrala........ a vzápětí jsem opět usnula. :-D Když jsem se opět probudila, tak jsem zjistila, že už je tolik hodin, že cvičení posouvám na zítra. 
 
A tak se podobný scénář opakoval každý den. Jednou jsem vstala moc pozdě, jindy jsem byla celkově pomalá, takže jsem cvičení stejně nestihla. Nakonec jsem přistoupila ke kroku "vstanu v 5:40 a to 15-ti minutové cvičení ráno dám!" Ano, začalo to nadějně, 5:40 budík, pak protáhnutí ............a tím to taky skončilo. :-D Je fascinující, jak brzy ráno usneme hned, zatímco večer se zmítáte v posteli ve snaze usnout. 
 
Takže pokud chcete ráno cvičit, je třeba si udělat plán. Představte si v hlavě, jak vlastně by to cvičení mělo vypadat. Běh? Jóga? Protažení? Tanec? Dřepy? .... Ranní cvičení by mělo být prováděno především se záměrem nastartovat se do nového dne, zlepšit si náladu hned po ránu. Nemusíte podávat heroické výkony ani cvičit půl hodiny. Ranní cvičení by mělo být příjemné a nenáročné a může trvat klidně i jen 5-10 minut. Jde jen o nastartování se, odbourání ranní únavy, vytvoření dobré nálady do nového dne. Můžete začít třeba pětiminutovkou. Uznejte, to vám zase tolik času nezabere. Ale dopředu se rozhodněte, co a jak chcete cvičit. 
 
Takže už v hlavě máte plán. Tak teď máte 3 možnosti, jak toho docílit:
1) Obětujete kousek toho sladkého spánku, vstanete úměrně dřív, neprotáhnete se, ale rovnou se zazvoněním budíku vyskočíte z postele a ke svým ranním úkonům přidáte cvičení. (Pokud chcete vyzkoušet tuto variantu, tak vám přeji hodně štěstí. U mě nefungovala.)
2) Vstanete ve stejnou dobu jako vždy a smíříte se s tím, že buď cvičení stihnete nebo nestihnete nebo se smíříte s tím, že přijdete pozdě do práce. 
3) Večer si nachystáte oblečení, ráno vstanete ve stejnou dobu jako obvykle, vědomě zrychlíte své ranní úkony a k nim přidáte 5 minut cvičení. (A toto mi opravdu fungovalo a stále funguje.)
 
Co znamená "vědomě zrychlit"? Jste tady a teď. Soustředíte se jen na to, co děláte, nenecháte myšlenky jen tak lítat. A samozřejmě odbouráte pomalé bloudění po bytě se slepenýma očima. 
 
Bod 3) úspěšně praktikuji už 2 týdny. Ano, vím, pro aktivní sportovce je to směšné. :-) Ale já jsem lenoch a ranní ospalec. Jsem sama se sebou spokojená, že už pravidelně každé ráno cvičím, a spokojenost sama se sebou je pro mě velmi důležitá. :-) Ráno stíhám, a z 5-ti minut už je 10 minut, a stále všechno stíhám, a to ani nevstávám dřív. A co vlastně cvičím? Především protahuji celé tělo, jóga a pak si dám na závěr i pár sedů-lehů či dřepů. Celý den se pak cítím opravdu uvolněněji (fyzicky i psychicky), mám více energie a nápadů, jsem aktivnější, mám radostnější náladu a odbourala se mi samozřejmě i celodenní ospalost. 
 
A ještě přidám pár rad na závěr. Cvičte to, co je vám příjemné a nenamáhejte se. S nikým se nesrovnávejte, cvičíte pro sebe a za sebe, ne pro někoho jiného. Za ranní cvičení se pochvalte a užívejte si ten pocit, jak jste se sebou spokojení. A rada pro ženy, upravté své cvičení podle cyklů. :-) 
 
Rannímu cvičení ZDAR!
 
S láskou,
 
Kamila